Google+ Badge

zaterdag 3 juli 2010

Redactioneel Artikel Eindhovens Dagblad 3 juli 2010

Op 3 juli 2010 heeft Susanne Groeneveld een redactioneel artikel geplaatst over onze business. We willen u dit graag laten lezen.
Het lettertype in het originele artikel is wel klein geworden vandaar dat we het hieronder ook nog een keer heb geplakt.
Veel leesplezier.

BOEDDHA als blikvanger in de tuin
Een beeld past in elke tuin. Of het nou een stadstuintje is met veel stenen of een cottagetuin, waar de bloemen rijkelijk bloeien. Meest populair op het ogenblik?
„Boeddhabeelden”, zegt Martin Jeuken uit Someren, die zijn beelden vooral verkoopt via internet.

„ Anderhalf jaar geleden waren het vooral yoga- en reikitypes die langskwamen voor een Boeddhabeeld. Nu lijkt het wel alsof iedereen er een wil. Boeddha’s stralen rust uit en dat is toch waar mensen in deze drukke tijd naar op zoek zijn.” Martin Jeuken (49) en zijn vrouw Willeke hebben dan ook een ruime verzameling Boeddha’s in hun showtuin staan. Zittend, staand, lachend, serieus kijken, met dikke buik en zonder. De kleinste past in een boodschappentas, voor de grootste van ruim een meter is toch echt wel een steekwagentje nodig. In gewicht variëren ze van nog geen kilo tot het tachtigvoudige.
„Oosterse beelden zijn een trend”, weet Martin Jeuken, die negen jaar geleden begon met de handel in tuinbeelden. Aanvankelijk naast zijn werk als accountmanager/ private banking bij de Rabobank, maar zijn omzet en zijn omzetgebied ( sinds kort ook in België, Duitsland en Oostenrijk) zijn zo gegroeid dat hij twee jaar geleden de stap durfde te zetten naar zelfstandigheid.
Beelden zoeken op internet
Volgens Jeuken heeft hij dat voor een groot deel te danken aan internet. „Ik had al snel in de gaten dat internet het zou gaan maken”, vertelt hij, zittend op het terras achter zijn woning. „ Het eerste wat ik aanschafte toen ik begon was een digitale camera. Ik zette foto’s van beelden op internet, maar ging ze pas kopen, nadat ik ze zelf had verkocht. Op die manier leed ik dus geen enkel risico.” De consument is veranderd en daar moet je als ondernemer in meegaan, vindt Jeuken. „In de beginjaren ben ik nog weleens naar een tuinbeurs gegaan, maar dat kostte me een hoop tijd en leverde navenant weinig op. Mensen die een beeld willen kopen, gaan niet meer naar beurzen of naar tuincentra. Ze willen in alle rust kunnen kijken en vergelijken en dat kan op internet.

De meeste websitebezoekers trek ik ‘s avonds na elf uur en op regenachtige zondagen.”
Omdat de klanten weten wat ze willen, gaat zo’n 95% met een beeld naar huis. „Meestal is het alleen nog maar een kwestie van afhalen”, weet de Somerenaar. „ Ze kennen mijn assortiment, de maten en de prijzen.”
Het is voor Jeuken een sport om de mogelijkheden van de digitale snelweg zo optimaal mogelijk te benutten. Per dag zit hij gemiddeld drie uur achter de computer.
Om zijn producten optimaal op de virtuele markt te zetten, volgde hij een speciaal opleidingstraject bij de Fontys Hogescholen. „Het belangrijkste wat ik heb geleerd?
Zorgen voor een overzichtelijke site, die makkelijk via zoveel mogelijk kanalen te vinden is. Ik schrijf blogs op diverse sites met foto’s, ik heb filmpjes op Youtube staan en ik adverteer op Marktplaats. Niet op de gratis plekken, want voor je het weet sta je op pagina drie en vindt niemand je meer. Ik betaal ervoor. Datzelfde geldt voor Google.” Jeuken importeert zijn beelden uit Java. De Nederlander Martijn Winter runt daar een steenhouwerij, waar meer dan 400 Javanen werken. Door de relatief lage arbeidskosten zijn de beelden voor Nederlandse begrippen niet duur.

Naast Boeddhabeelden heeft Jeuken ook een grote verzameling moderne sculpturen van lavasteen en terrazzo. Een eerste oogopslag doet denken aan massaproductie, maar dat is het volgens Jeuken niet. „Elk beeld wordt afzonderlijk gemaakt. Door de strepen op de stenen is zelfs elk exemplaar anders. Grote voordeel is dat ze vorstvast zijn. Alle beelden zijn twee keer geïmpregneerd. Dat betekent dat ze niet gaan scheuren of afbrokkelen. Datzelfde geldt voor de Boeddhabeelden die gemaakt zijn van zwart gietsteen.”
Jeuken, die zijn assortiment onlangs heeft uitgebreid met badkamermeubels van teakhout, levert ook de sokkels, waarop de beelden geplaatst kunnen worden. En dat een beeld in geen enkele tuin misstaat, bewijzen de foto’s die klanten opstuurden en die op de website zijn te bewonderen. „Het zijn blikvangers”, aldus Jeuken. „In veel tuinen ‘the finishing touch’.”

www.beeldenmarkt.nl www. badkamerteakmeubelen. nl
Een reactie posten